Zmiany dotyczące przechowywania akt pracowniczych wejdą w życie 1 stycznia 2019 roku. obecnie przedsiębiorcy zobowiązani są do przechowywania dokumentacji pracowniczej przez 50 lat w formie papierowej. Po wejściu w życie nowych przepisów akta pracowników będą mogły być przechowywane w formie elektronicznej przez 10 lat.
Zmiany te są pozytywnie odbierane przez przedsiębiorców, gdyż zadanie to w znacznym stopniu zostanie ułatwione. Przedsiębiorcy poniosą też niższe koszty związane z przechowywaniem tych dokumentów.
Jednak, by przedsiębiorca mógł skorzystać ze skróconego czasu przechowywania akt pracowniczych musi przesłać do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych określone informacje:
- w przypadku pracowników zatrudnionych po 1.01.2019 roku pracodawca będzie musiał przekazywać do ZUS bieżących raportów imiennych pracowników,
- w przypadku pracowników zatrudnionych do 31.12.2018 roku konieczne będzie przesłanie do ZUS raportu informacyjnego zawierającego informacje potrzebne do wyliczenia renty lub emerytury.
Przeczytaj też ten wpis!